تبلیغات
آغاز سخن با نام خدا

آغاز سخن با نام خدا
الهی! اگر طاعت بسی ندارم در هر جهان جز تو کسی ندارم
نویسندگان

مقایسه ی روشهای نوین تدریس با روشهای سنتی


روشهای نوین

روشهای سنتی

1- معلم هدایت گر و تسهیل کننده جریان یادگیری است. 2- دانش آموزان در فعالیت های کلاسی فعال هستند. 3- دانش آموزان در فعالیت های کلاسی مسائل را بررسی و حل می کنند. 4- دانش آموزان فرضیه های خود را آزمایش و نتیجه گیری می کنند. 5- دانش آموزان علاوه بر پاسخ سوالات به طراحی سوال می پردازند. 6- دانش آموز با همیاری دیگران به یادگیری می پردازند. 7- دانش آموزان پژوهش می کنند و نتیجه آن را در کلاس گزارش می نمایند. 8- منبع یادگیری علاوه بر کتاب شامل مواد آموزشی دیگر نیز می باشد. 9- ملاک یادگیری استاندارد پیشرفت می باشد. 10- رشد فرایندهای پیچیده ذهنی (نقد و بررسی ، استدلال ، تجزیه و تحلیل ، خلاقیت مفهوم سازی ، خلاصه کردن ، قضاوت و ...) هدف است. 11- تکالیف علاوه بر جنبه تمرینی جنبه کاوشگری دارد. 12- فرصت خود ارزیابی برای دانش آموزان فراهم می شود. 13- ارزشیابی مستمر در جریان تدریس صورت می گیرد. 14- در ارزشیابی علاوه بر دانستنیها به مهارت و نگرش ها نیز توجه می شود. 15- هر دانش آموز با خودش مقایسه می شود. 16- دانش آموزان به تولید مفاهیم می پردازند. 17- فرصت فکر کردن برایشان فراهم می شود. 18- فرصت موافقت و مخالفت موضوعات فراهم می شود. 19- مهارتهای شناختی سطوح بالا مانند مهارت مشاهده تقویت می شود. 20- زمینه برای مهارتهای اجتماعی ، از طریق تبادل نظر در گروه فراهم می شود. 21- دانش آموزان با درگیرشدن در فعالیتها به آموختن علم می پردازند. 22- اجازه داده می شود دانش آموزان وسایل آموزش ساده را تهیه کنند. 23- گردش علمی در فرایند تدریس برنامه ریزی می شود. 24- دانش آموزان براساس محتوای کتاب نحوه یادگیری را بررسی می نمایند. 25- .... ویژگیهای رویکرد سنتی در فرایند یاددهی یادگیری این ویژگیها در واقع آسیب هایی هستند که در فرایند یاددهی یادگیری مدارس ما وجود دارند و باید به سمت ویژگیهای نوین تغییریابند.

 

1-فقط معلم فعال است و مطالب را به طور کامل ارائه  می دهد.

2- معلم راه حل ها و پاسخ را ارائه می دهد.

 3- دانش آموزان فقط پاسخ ها را حفظ می کنند.

 4- دانش آموزان به تنهایی یاد می گیرند.

5- منبع یادگیری فقط کتاب است.

6- ملاک یادگیری کسب نمره است.

7- رشد فرایندهای ساده ذهنی هدف است( شنیدن ، حفظ کردن ، نمره فراموشی).

8- تکالیف بدون هدف و خسته کننده است.

 9- ارزشیابی از یادگیری بیشتر در محدوده

دانستنیهااست.

10-دانش آموزان از فعالیتهای خود و دیگران ارزشیابی نمی کنند.

11- ملاک یادگیری درارزشیابی بیشتردر مقایسه با دیگر دانش آموزان است.

12- دانش آموزان مفهوم آموزی می کنند.

 13- ارزشیابی پایانی بیشتر ملاک عمل است.

 14- موضوعات آزمایشگاهی نیز به صورت تئوری و نوشتاری یادگرفته می شود.




طبقه بندی: آموزشی ،
برچسب ها: مقایسه ی روشهای نوین تدریس با روشهای سنتی،
[ چهارشنبه دهم آبانماه سال 1391 ] [ 23:37 ] [ سارا امانی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ


ازحضورشمادر وبلاگم خرسندم و امیدوارم استفاده لازم را از این وبلاگ برده باشید

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
صدایاب